A hores d'ara més o menys tothom sap què és un assoliment, el que en anglès es coneix com a achievement i en castellà logro. És un concepte introduït el 2005 per Microsoft de cara al catàleg de la Xbox 360, que sortia a la venda aquell any, i el que al principi semblava una ximpleria més ha esdevingut un dels atractius de la consola, imitat a més per la seva competència directa a partir de 2008.
Un dels primers jocs que va tenir assoliments va ser el King Kong (2005), el videojoc oficial de la versió d'en Peter Jackson del clàssic del cinema, que formava part dels títols de llançament de la consola. En aquella ocasió la proposta consistia senzillament en acabar-se el joc, però en general els assoliments demanen tota mena de coses.
Tenim des del simple fet d'acabar una pantalla o un món fins a acabar-nos el joc sencer, passant per fer-ho en diferents graus de dificultat, trobar certa quantitat d'objectes, descobrir secrets no estrictament necessaris per a avançar, aconseguir guanyar combats sense rebre cops, executar certs atacs o guanyar campionats esportius, tota mena de desafiaments que es tradueixen en punts per a la nostra Gamerscore, i que tradicionalment sumaven 1.000 un cop aconseguits tots els assoliments (200 en el cas dels jocs d'Xbox Live Arcade). Amb el temps s'ha incrementat aquesta quantitat i també la d'assoliments màxims que es podien introduir als videojocs (abans n'eren 50), i a banda de l'imparable augment dels que requereixen joc en línia també n'han sortit de tota mena de dificultats.
Aquest és segurament l'assoliment més fàcil de la història, que ens demana senzillament prémer el botó START, cosa que a més hem de fer obligatòriament si volem fer encara que sigui una primera i única partida al The Simpsons Game (2007).
Però també n'hi ha de molt difícils, com aquest del Grand Theft Auto IV (2008) que ens demana sobreviure durant 5 minuts a un nivell de cerca i captura màxim, de 6 estrelles. Al vídeo ens ensenyen una manera de fer-ho, però no n'hi ha gaires.
A més, segons la companyia que desenvolupi el joc trobarem assoliments més o menys sovint. Per exemple als jocs de Sega anirem veient com ens salten per coses no massa complicades, però en canvi a l'esmentat GTA IV ens llancen desafiaments que requereixen molta habilitat i també força temps.
L'any 2008 va ser quan Sony va decidir que això dels reptes també ho volia aplicar als seus jocs, i va crear els trofeus, que es van estrenar, entre altres, al famós Little Big Planet. També aquell any van arribar els achievements a Steam, per als usuaris de PC, i posteriorment se'n poden trobar a plataformes portàtils d'Apple com l'iPhone, l'iPod Touch o l'iPad.
De moment, Nintendo no n'ha introduït a les seves consoles, però a la Nintendo 3DS hi ha una cosa semblant amb els Miis, i no podem descartar que n'hi hagi a la Wii U, la consola de sobretaula que prendrà el relleu de la Wii a finals d'any. A més, el Metroid Prime 3: Corruption i el Wii Sports tenen el seu propi sistema de premis, si bé a diferència del que passa amb la Xbox 360 i la PS3 no és obligatori per a tots els jocs.
Ens informa la Wikipedia que la versió per a Amiga de l'E-motion (1990) va ser un dels primers jocs en incorporar assoliments, tot i que en deia "bonus secrets", un total de 5 reptes entre els quals acabar una pantalla sense girar cap a la dreta o fer un nivell horrorosament malament.
Els assoliments (en qualsevol de les seves variants) tenen la funció d'allargar la vida dels jocs, fer que ens els prenguem més seriosament i hi aprofundim, i també, és clar, compartir amb els altres el nostre nivell de domini de determinats títols. Malauradament, és fàcil obsessionar-s'hi i acabar fent coses que no sortirien de nosaltres si no sabéssim que poden proporcionar-nos un d'aquests premis.
Tenim des del simple fet d'acabar una pantalla o un món fins a acabar-nos el joc sencer, passant per fer-ho en diferents graus de dificultat, trobar certa quantitat d'objectes, descobrir secrets no estrictament necessaris per a avançar, aconseguir guanyar combats sense rebre cops, executar certs atacs o guanyar campionats esportius, tota mena de desafiaments que es tradueixen en punts per a la nostra Gamerscore, i que tradicionalment sumaven 1.000 un cop aconseguits tots els assoliments (200 en el cas dels jocs d'Xbox Live Arcade). Amb el temps s'ha incrementat aquesta quantitat i també la d'assoliments màxims que es podien introduir als videojocs (abans n'eren 50), i a banda de l'imparable augment dels que requereixen joc en línia també n'han sortit de tota mena de dificultats.
Aquest és segurament l'assoliment més fàcil de la història, que ens demana senzillament prémer el botó START, cosa que a més hem de fer obligatòriament si volem fer encara que sigui una primera i única partida al The Simpsons Game (2007).
Però també n'hi ha de molt difícils, com aquest del Grand Theft Auto IV (2008) que ens demana sobreviure durant 5 minuts a un nivell de cerca i captura màxim, de 6 estrelles. Al vídeo ens ensenyen una manera de fer-ho, però no n'hi ha gaires.
A més, segons la companyia que desenvolupi el joc trobarem assoliments més o menys sovint. Per exemple als jocs de Sega anirem veient com ens salten per coses no massa complicades, però en canvi a l'esmentat GTA IV ens llancen desafiaments que requereixen molta habilitat i també força temps.
L'any 2008 va ser quan Sony va decidir que això dels reptes també ho volia aplicar als seus jocs, i va crear els trofeus, que es van estrenar, entre altres, al famós Little Big Planet. També aquell any van arribar els achievements a Steam, per als usuaris de PC, i posteriorment se'n poden trobar a plataformes portàtils d'Apple com l'iPhone, l'iPod Touch o l'iPad.
De moment, Nintendo no n'ha introduït a les seves consoles, però a la Nintendo 3DS hi ha una cosa semblant amb els Miis, i no podem descartar que n'hi hagi a la Wii U, la consola de sobretaula que prendrà el relleu de la Wii a finals d'any. A més, el Metroid Prime 3: Corruption i el Wii Sports tenen el seu propi sistema de premis, si bé a diferència del que passa amb la Xbox 360 i la PS3 no és obligatori per a tots els jocs.
Ens informa la Wikipedia que la versió per a Amiga de l'E-motion (1990) va ser un dels primers jocs en incorporar assoliments, tot i que en deia "bonus secrets", un total de 5 reptes entre els quals acabar una pantalla sense girar cap a la dreta o fer un nivell horrorosament malament.
Els assoliments (en qualsevol de les seves variants) tenen la funció d'allargar la vida dels jocs, fer que ens els prenguem més seriosament i hi aprofundim, i també, és clar, compartir amb els altres el nostre nivell de domini de determinats títols. Malauradament, és fàcil obsessionar-s'hi i acabar fent coses que no sortirien de nosaltres si no sabéssim que poden proporcionar-nos un d'aquests premis.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada