Què estàs buscant?

divendres, 6 de juliol de 2012

Gèneres: velocitat futurista

Fer una entrada de gèneres de videojocs requereix, segons el gènere, una profunda investigació, com espero que quedés clar quan vaig fer, fa temps, la dels videojocs de futbol. En el cas de la velocitat futurista, afortunadament, no hi ha tants títols ni s'ha de fer tanta criba, però confesso que he retardat moltíssim el moment de posar-m'hi. Avui ha arribat el moment.


I quan diem "velocitat futurista" volem dir jocs com aquests, el mític F-Zero de la Super Nintendo, un dels seus jocs de llançament.


L'F-Zero GX és l'entrega més avançada de la sèrie gràficament parlant i va sortir per a la Gamecube el 2003, però la saga ha passat també per la Nintendo 64 i la Gameboy Advance, portàtil per a la qual va sortir el darrer capítol, el 2004 i només el Japó. Però no parlem només d'aquesta saga, que sens dubte és la més coneguda, sinó del gènere en si, així que passem a l'altra gran franquícia:


Sí, és Wipeout, que va començar el 1995 a la Playstation i PC i el 1996 rebia una versió per a la Saturn. Continuaria amb una seqüela per als mateixos sistemes i Mac el 1996, el Wipeout 64 el 1998 per a la consola que us podeu imaginar, i unes quantes entregues per a consoles de Sony, és a dir la PSP i la Playstation 2. El 2008 arribava a la Playstation 3 el Wipeout HD, el primer per a aquesta consola, i aquest mateix 2012 sortia aquest:


És el Wipeout 2048, un dels jocs de llançament de la PS Vita, la portàtil més recent de Sony, demostrant un cop més que la saga s'ha associat gairebé sempre a aquesta marca, de la mateixa manera que F-Zero és de Nintendo (tot i que en aquell cas de manera exclusiva). 

I aquestes són les dues sagues principals dins el gènere de la velocitat futurística, però naturalment hi ha altres títols que hi pertanyen, i en veurem alguns:


Aquest, per exemple, és el MegaRace, de 1993, que va sortir per a MS-DOS i el 1994 per a Mega-CD i Panasonic 3DO. Pels cotxes no podríem dir que és futurista (o potser sí, però menys exagerat que els altres), però els circuits ja són una altra cosa. A més, representa que és una cursa virtual, per tant, com se sol dir, "acceptem vaixell". El 1996 i només per a PC va sortir el MegaRace 2, i la tercera part va arribar a PC i Playstation 2 el 2002:


Qui digui que no és un clon dels Wipeout és directament un ignorant, suposo que hi esteu d'acord. No tot han de ser naus voladores, en aquest món, com demostra el Motorhead:


Aquest títol va sortir el 1998 per a la Playstation i el 1999 per a PC, i va tenir força bona acollida. Els seus escenaris són els que li permeten formar part del que es consideren videojocs de velocitat futurista. I hi ha un joc on passa exactament el contrari:


És l'Air Boarder 64, que va sortir el 1998 per a la Nintendo 64 només el Japó i a Europa, saltant-se els Estats Units. No és gaire bo (sembla que per això es va cancel·lar el seu llançament nord-americà), i els seus escenaris són ben poc futuristes, però sí els monopatins voladors, que no existeixen (encara) però que hem pogut veure molts cops a la ficció.


Tornem enrere en el temps i ens n'anem concretament a 1990, quan va sortir l'A.B. Cop, només per a recreatives de Sega. Aquesta vegada teníem una missió, perseguir el criminal, però ho fèiem a bord d'una moto voladora. Molt tipus Chase H.Q., però amb una moto futurista.


Del vídeo del Battle Cars de la Super Nintendo (1993) en podem extreure que sembla difícil de controlar i que la banda sonora és, aparentment, el millor. Típic d'aquella època, ens situava a principis del segle XXII, en un món postapocalíptic on l'esport més popular són les curses de combat. 


No canviem de consola, però sí d'any, perquè el 1995 sortia el Battle Racers, un joc exclusivament japonès que sembla un F-Zero barrejat amb el Super Mario Kart i protagonitzat per personatges de franquícies tan típicament japoneses com Kamen Rider, Ultraman o Gundam.


Recuperem les motos futuristes amb l'Extreme-G, de la Nintendo 64, que va sortir el 1997 i que sembla que va agradar força, fins al punt que el 1998 rebia una segona entrega, rebuda amb un pèl més de fredor, i el 2001 sortia per a la Gamecube i la PS2 l'XG3: Extreme G Racing.


La que encara és l'actual generació de consoles no només ha vist algun remake o alguna versió descarregable dels clàssic, sinó que també ha presentat algunes novetats, com aquest Fatal Intertia, de 2007 per a Xbox 360 i 2008 per a Playstation 3, que va rebre una puntuació mitjana de notable baix. 


I si us pensàveu que abans dels 16 bits no hi havia hagut incursions en el gènere us equivoqueu: el Galaxy 5000 de la NES, de 1991 i per tant posterior a l'F-Zero de la SNES, ho demostra. Els orígens de tot això, però, els trobem als anys 80:


Era una època d'incipients gràfics poligonals i hi trobàvem exemples com aquest S.T.U.N. Runner, d'Atari, per a les recreatives, un dels primers que hi va haver. 

El gènere ha caigut una mica en desús tot i haver tingut nombrosos representants als anys 90 i 2000, però de tant en tant encara ens arriba algun nou Wipeout, i esperem que algun dia torni l'F-Zero. Hem vist uns quants d'aquests títols, però no tots, perquè n'hi ha que els he descartat per haver sortit només per a ordinadors i d'altres que senzillament, al marge de la seva qualitat, s'assemblaven massa als que hem vist, però n'hi ha més, ja em podeu creure. 




1 comentari:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...