Què estàs buscant?

dimarts, 18 de juliol del 2023

Companyies: Alpha Denshi / ADK

Ja sabeu que m'agrada crear seccions noves, ajuden a fer que el blog no es panseixi amb tants anys que té al darrere, a mesura que les seccions més veteranes es van quedant sense contingut o jo sense ganes de tocar-les, les coses com són.

Aquest any el vaig començar amb idees per a dues seccions noves, l'una era Descobriments, que es va inaugurar al febrer, i l'altra no ha estat fins ara que li he trobat el forat per fer-ho. En aquests articles parlaré de companyies desenvolupadores de videojocs, i com sempre intentaré aprendre a mesura que escric, i tocar coses no tan conegudes com podrien ser les grans empreses clàssiques del mitjà.

L'escollida per encetar la secció és Alpha Denshi, des de 1993 coneguda com a ADK Corporation, i responsable d'alguns arcades ben populars, a més d'altres coses més obscures que anirem esmentant.

Fundada el 1980 a Ageo, Saitama (Japó), en realitat va néixer com a fabricant d'equips de so i telecomunicacions, però el mateix any ja es va atrevir amb els videojocs, amb el Dorachan i el Shôgi, el primer dels quals basat en una llicència que no havien adquirit, per la qual cosa va haver de ser retirat.

Curiosament llançat per Craul Denshi, com podem veure era una proposta senzilla però eclèctica, amb elements de Pac-man i del futur Frogger fins i tot. 

Cal reconèixer que no va tenir uns inicis espectaculars, la companyia, però el 1981 va llançar el Janputer, un joc de mahjong que va ser dels primers del seu gènere en recreativa i va tenir força èxit. Posteriorment arribarien Crush Roller, un clon del Pac-man amb aspecte diferent, i va continuar desenvolupant títols que llicenciava a altres empreses per a la seva distribució, com va ser el cas del Champion Baseball per a Sega, però també va començar a publicar-se'n alguns ella soleta, cas de l'Exciting Soccer:

El 1987 es va produir un punt d'inflexió en la seva història: va començar a desenvolupar títols gairebé en exclusiva per a SNK, una companyia que tenia cert renom a les recreatives, com ara el Time Soldiers o el Gang Wars, i que estava desenvolupant un sistema que funcionaria tant als salons arcade com a les llars de la gent. 

Efectivament, parlem de la Neo Geo, que va sortir el 1990 amb importants contribucions d'Alpha Denshi en la seva creació. Des del punt de vista del software, la companyia va contribuir al llistat inicial de títols disponibles de la màquina amb dos títols: Magician Lord i Ninja Combat. També són els responsables del Blue's Journey, poca broma. I no oblidem, en vaig parlar fa temps, que havia desenvolupat un títol que no va veure la llum.

Juntes, ambdues companyies van desenvolupar el 1992 la seva proposta, la seva reacció a l'èxit de l'Street Fighter II, que es va anomenar World Heroes i va originar la seva pròpia saga, amb noves entregues el 1993, el 1994 i el 1995.

El 1993 va canviar el seu nom per ADK, que són les inicials de Alpha Denshi Kabushikigaisha, és a dir "Alpha Denshi, S.A.". I també va deixar el "gairebé" del "gairebé en exclusiva per a SNK" i va esdevenir, doncs, una second party de la companyia.

El 1994 es llançava al mercat la Neo Geo CD, i ADK va desenvolupar 3 jocs en exclusiva per aquest model de la consola: eren el Crossed Swords II, seqüela del seu títol de 1991, el ZinTrick, un joc de trencaclosques molt similar al Puyo Puyo, i l'ADK World, un autohomenatge amb forma de minijocs protagonitzats per personatges de la companyia.

El mateix any sortia un altre títol de lluita 1 contra 1, fora de la saga World Heroes, anomenat Aggressors of Dark Combat, i del gènere també signaria el Ninja Master's, de 1996. Aquell any va ser també el d'un dels seus videojocs més populars:

El Twinkle Star Sprites és una barreja de trencaclosques i shmup pensat per a competir amb un altre jugador, i és un habitual dels tornejos en esdeveniments del món del retro. També va sortir per a Saturn i Dreamcast, la competència, i el World Heroes Perfect arribava també a la 32 bits de Sega.

Eren distribucions permeses per SNK, perquè ADK tenia prohibit per contracte fer-ho pel seu compte, però els anys 1997 i 1998, respectivament, s'ho va saltar llançant per a PlayStation els jocs Treasure Gear, d'acció, i Star Monja, una mena d'evolució dels Tamagotchi, a través de la presumpta companyia afiliada Miraisoft


Entre 1998 i 2000 va desenvolupar també jocs per a la Neo Geo Pocket i la Neo Geo Pocket Color, principalment de shôgi, mahjong i beisbol, però també una versió del Crush Roller, l'estrany Party Mail o el Melon-chan no seichô nikki, un simulador de vida.

L'any 2001 SNK es va declarar en fallida, i ADK li va ser més o menys fidel fins al final, allargant el moment de la seva pròpia defunció amb la posterior creació de continguts per a pàgines web, i finslment va fer fallida el 2003

Amb la resurrecció d'SNK com a SNK Playmore, la nova companyia va adquirir els drets dels jocs i els personatges d'ADK, i els ha estat explotant des de llavors tant en forma de cameos de personatges com en recopilatoris dels jocs en si a la col·lecció ADK Tamashii ("Ànima ADK") per a la PlayStation 2 japonesa i, actualment, en qualsevol rellançament digital que es produeixi, com és el cas d'alguns títols de la companyia a la línia ACA Neo Geo de Hamster.

Podem dir que Alpha Denshi, després ADK, va ser una companyia responsable d'èxits en general relatius, amb un component d'imitació els primers anys que no va ser l'única empresa que va mostrar, ni de bon tros, i que va ser un soci cabdal per a SNK, però també veiem que va estar una mica a l'ombra de tot plegat. Que sigui, doncs, aquest el meu homenatge.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...