Al món dels videojocs hi ha gent emblemàtica, llegendària, d'altres obtenen un reconeixement moderat i n'hi ha que piquen pedra tota la vida sense que gaire gent -i parlo d'aficionats al mitjà- en conegui el nom.
I després hi ha gent que té un pas breu per un sector, però li surt prou bé perquè un dia, un no ningú amb un blog decrèpit i amb un nombre de visites de dos dígits -el primer dels quals força baix- pidolades a les xarxes li dediqui una entrada.
Carol Shaw (1955) era una estudiant amb talent per a les matemàtiques, però quan va entrar a la universitat de Berkeley, Califòrnia, no tenia gaire clar quina estudis seguir, com li passa a tanta gent als Estats Units, amb un sistema educatiu que fa que el primer any de college facin una mica l'animal i vagin veient què els agrada per especialitzar-s'hi a partir de segon.
Allà va acabar llicenciant-se en Enginyeria elèctrica i ciències de la computació, l'any 1977. Després va fer un màster en informàtica, i abans d'acabar-lo, gràcies al fet que sabia programar en BASIC i dominava el llenguatge ensamblador, va trobar feina a Atari, on es va presentar perquè mentre estudiava li va cridar l'atenció el Computer Space, un joc de què vam parlar fa temps perquè va ser el primer videojoc de recreativa.
Considerada la primera dona dissenyadora de videojocs, Shaw va desenvolupar un videojoc de polo per promocionar la marca Ralph Lauren que es va quedar a la fase de prototip, però el seu primer títol comercial va ser el 3D Tic-Tac-Toe, un tres en ratlla tridimensional de 1978 per a l'Atari 2600.
El 1980 signaria el Video Checkers, un videojoc de dames, i col·laboraria en els ports de les recreatives del Super Breakout i l'Othello. Avorrida d'Atari tot i estar molt ben considerada dins de l'empresa, va deixar la companyia el 1980 i se'n va anar temporalment del món dels videojocs per treballar en un processador a l'empresa Tandem.
El seu passat videojoquístic, però, la va perseguir i el 1982 la va fitxar Activision, que havien creat precisament exmembres d'Atari.
De fet, havia fet una entrevista a Imagic, on la van descartar perquè l'experiència que tenia amb els videojocs no incloïa el gènere d'acció. A Activision, on sí que la van voler, va crear el River Raid, un dels jocs de la meva infantesa, per a l'Atari 2600, que era un títol d'acció amb un avió que sobrevolava un riu tot combatent enemics.
El joc va ser un èxit espectacular, amb més d'un milió de còpies venudes en diversos sistemes -com el meu MSX-, i a més de ser molt divertit era innovador des del punt de vista de la programació per motius que no cal descriure aquí perquè no soc capaç d'entendre'ls no us vull avorrir més.
El 1983 va fer el Happy Trails per a la Intellivision de Mattel i es va encarregar d'algun port del River Raid per a Atari 5200 i els ordinadors Atari 8-bit, però el 1984 va tornar a plegar dels videojocs i va tornar a l'empresa Tandem.
En aquesta segona etapa va ajudar a millorar els sistemes de reserves de vols d'avió i la gestió de la borsa de Nova York, però de tot això també se'n va cansar.
El 1990, a l'edat de 35 anys, i gràcies als ingressos aconseguits pel seu gran èxit i a la solvència del seu marit, també matemàtic i informàtic, Ralph Merkle, un dels impulsors de la criptografia de clau pública, va decidir retirar-se. Es va jubilar als 35, vaja. Ben fet.
El 2017 va ser guardonada amb el premi Icona de la Indústria dels The Game Awards, cerimònia en què va aprofitar per fer donació del seu material de videojocs, des de jocs en si fins a capses i codis font, al Museu Strong dedicat al joc en general i situat a Rochester, Nova York.
Com podem veure, una carrera efímera, però fructífera (sobretot per a ella), al món dels videojocs, on va entrar mig per casualitat després de pensar, a la universitat, que aquell sector naixent era un club de nois, i llavors no anava desencaminada. Per sort, la cosa ha anat millorant a poc a poc, gràcies a pioneres com ella.
Fonts: Wikipedia, Mujeres con ciencia
asd
https://en.wikipedia.org/wiki/Carol_Shaw
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada